Marita (23) og Steffen (28) søkte på Asker Kunstfagskole for å lære mer om kunst. Her får de et viktig grunnlag for å jobbe kreativt i ulike bransjer og yrker videre i livet.
På spørsmål om hva Marita Hausmann hadde lyst til å bli når hun ble stor, hadde hun aldri noe svar. Men det visuelle har alltid fascinert henne, og hun ønsket å lære mer om ulike kunstformer.
– Jeg har aldri hatt noe konkret jeg har hatt lyst til å bli eller jobbe med, og jeg synes tradisjonell skole er kjempekjedelig, sier Marita med blikket festet på det store lerretet hun tegner på.
Marita trengte en endring etter oppveksten i en liten bygd sør for Tromsø, og et år i Forsvaret. Derfor flyttet hun 150 mil sørover, fra Sørreisa til Drammen.
– Først jobbet jeg som servitør, men så merket jeg at jeg heller måtte gå for noe jeg virkelig liker å gjøre. Mange vil helst finne ut hva man tjener og hvor fort man kommer seg ut i jobb når man begynner på et studium. For meg var det viktigere å ta et steg om gangen, sier Marita.
Den toårige utdanningen hos Asker Kunstfagskole gir 120 studiepoeng, generell studiekompetanse og graden høyere fagskolegrad i visuelle kunstfag. Utdanningen åpner mange dører for å søke seg videre på ulike kunst- eller designutdanninger, og starte kreative virksomheter.
Interesse for tegning
Hånden hennes holder en kullstift som danser på det store lerretet hun har malt mørkeblått. Tegneinteressen har alltid vært i henne. Det var en av kollegaene i servitørjobben i Drammen som nevnte Asker Kunstfagskole for henne første gang.
– Hun sa bare at hun gikk på en kunstskole, og da var jeg solgt egentlig.
Et av hovedargumentene for å søke på skolen for Marita var all erfaringen og kompetansen hun ønsket å få ved å studere kunst der.
– Det er kjempegode lærere, og vi har grafikk, som ikke så mange skoler i Norge har, forteller Marita.
I løpet av to år får studentene en innføring og fordypning i grunnleggende kunstneriske teknikker og prosesser, men også et innblikk i hva det vil si å virke som kunstner i dag. Faglærerne som underviser på skolen, er aktive billedkunstnere og har pedagogisk erfaring i tillegg til kunstfaglig teoretisk innsikt.
Hjelpe flere til å uttrykke seg
Steffen Andersen (28) har jobbet som både IT-support, butikksjef og telefonselger. Så begynte han å tegne.
– Jeg ville gjøre noe som ga meg glede. Kontorjobben ble litt for stabil, forteller han.
Kunst har alltid vært en interesse.
– Mest graffiti, kanskje fordi jeg skatet mye da jeg var yngre. Jeg gikk mye i skate-klær som ofte har mye kult design og kunst i seg, sier Steffen.
En av hans planer med utdannelsen er å kombinere kunst med arbeid for barn og ungdom. Han ønsker å hjelpe flere til å uttrykke seg gjennom ulike kunstformer.
NYSGJERRIG PÅ EN YRKESFAGLIG UTDANNING I VISUELL KUNST?
Tekst: Tom Backe