Som fersk student i Bergen startet Karen Elene Thorsen (26) Instagramkontoen @fattig.student. Hun har også fått på plass appen Sulten, og lever av å formidle oppskrifter.
– I 2020 startet jeg Sulten, en oppskriftsapp som hjelper deg å bruke maten bedre gjennom smarte matsvinn-funksjoner og algoritmer. Men Sulten er mer enn bare en oppskriftsapp – det er også en salgsplass der alle matinfluensere kan tjene penger på allerede produserte oppskrifter, vi har et eget management og et eget forlag profilene kan bruke.
Motivasjonen til å starte Instagramkontoen var helt klart økonomisk.
– Jeg så fordelene ved å slutte å kaste mat, og visste at hvis jeg ikke gjorde noe med matbudsjettet mitt, ville jeg ikke klare å betale regningene mine, sier Karen Elene Thorsen.
Lanserte app
Tanken om en app kom altså tidlig. Hun syns det var knotete å publisere oppskrifter på Instagram, og ønsket at følgerne skulle ha muligheten til å søke opp oppskrifter basert på ingredienser de hadde i kjøleskapet.
Tenk så kult å kunne redusere matsvinnet ved hjelp av et tastetrykk
– Jeg ville dessuten lage noe for alle og ikke kun meg selv. Tenk så kult å kunne redusere matsvinnet ved hjelp av et tastetrykk, sier hun. Tre år senere var drømmen utviklet og Sulten-appen ble lansert.
Tøff vei
Veien fra fattig student til tek-entreprenør har vært tøff.
– En ting var å drive for seg selv, men det er noe helt annet å ta inn ansatte, innhente kapital, kommunisere med aksjonærer og konstant passe på at selskapet styres i riktig retning. Jeg hoppet rett inn i en bransje jeg ikke kunne noen ting om fra før, sier hun.
– Etter å ha jobbet som matinfluenser i 5 år, har jeg gått på mange smeller. Jeg har møtt både gode og dårlige mennesker i bransjen. Jeg tar med meg kunnskapen fra de gode og gir fingeren til de dårlige når jeg nå tar eierskap til alle delene av yrket mitt.
Forbrukermakt
Det er mange som har noe negativt og si om influenserbransjen, men influensere er stemmer utpekt av forbrukermakten.
– De gir deg noe du trenger – om det så er oppskrifter, kunnskap eller underholdning. Vi trenger influensere, og de trenger å bli behandlet med respekt av bransjen.
Karen Elene Thorsen sitt mål er å alltid forbedre.
– Jeg syns ikke de sosiale medier-kanalene som finnes i dag er brukervennlige nok for publisering og følging av oppskrifter, derfor lagde jeg Sulten. Jeg syns forlagene tar seg for godt betalt, derfor gir jeg ut min neste bok gjennom Sulten sitt eget forlag. Alt vi gjør i Sulten, er på bakgrunn av å gi influenseren mer makt til sitt eget levebrød. De er sjefen. Vi jobber for dem. Ikke motsatt.
Av Katrine Andreassen