Påsken er en flott ferietid. Siden vi ikke får reist utenlands for tiden, skal nok de aller fleste kose seg hjemme eller på hytta i år. Men hvorfor ikke velge noen alkoholfrie alternativer denne påsken? Det er det flere og flere som gjør, og det er mange gode grunner til det.
De internasjonale trendene viser at konsumet av drikkevarer uten alkohol øker. Den alkoholfrie trenden handler ikke nødvendigvis om å avstå fra alkohol, men heller om at forbrukere tar mer bevisste valg og inntar alkohol med større moderasjon enn tidligere av flere ulike årsaker.
– Ser man på de generelle trendene som driver drikkevarekategorien, er alkoholfritt i vekst, spesielt blant dem som er opptatt av sunnhet og helse. Og nettopp sunnhet og helse er vel noe mange av oss forbinder med aktive påskeferier. De fleste ønsker seg hyggelige kvelder hvor hele familien er samlet, enten det er foran peisen på hytta eller hjemme i sofaen. Særlig sammen med barn er det spesielt attraktivt å velge alkoholfrie drikkevarer fremfor alkoholholdige, forklarer Henriette Berland som er merkevaresjef for Clausthaler i Hansa Borg Bryggerier.
– Det er dessuten ekstra smart å velge alkoholfritt i forbindelse med pandemien. For det er nok en kjensgjerning at det er enklere å holde meteren og overholde de øvrige smitteverntiltakene med et klart hode. Dette er noe vi i Hansa Borg Bryggerier og Clausthaler har hatt ekstra fokus på den siste tiden med vår «hold meteren»-kampanje. Dette gjør vi for å inspirere våre forbrukere til å ta ansvar og holde avstand, tilføyer hun.
Ønsker seg nye smaker
Salgstallene viser at etterspørselen etter alkoholfritt øl øker raskere enn for de alkoholholdige øltypene. Bare i 2020 hadde det norske markedet for alkoholfritt øl en vekst på nærmere 30 prosent.
– Det første alkoholfrie ølmerket som ble lansert i Norge var Clausthaler. Merkevaren ble introdusert til norske forbrukere for over 30 år siden. Clausthaler har på mange måter satt standarden for hvordan alkoholfritt øl skal være og har høstet internasjonal annerkjennelse. Clausthaler Original og Clausthaler Dry Hopped ble nylig sertifisert med «Superior Taste Award» for sin høye kvalitet av velrennomerte «International Taste Institute» – et verdensledende institutt i evaluering og sertifisering av mat og drikkevarer, fortsetter Berland.
Siden smakspreferansene våre er forskjellige, kommer også alkoholfritt øl i flere smaksvarianter. I tillegg ønsker forbrukerne seg alkoholfrie alternativer som er forfriskende, har mindre bitterhet, mer smak, eller rett og slett drikkevarer som er noe annet enn bare øl. Svaret fra Hansa Borg er Clausthaler sine Radler-produkter, som enkelt forklart er forfriskende og smaksrike drikker som består av halvparten alkoholfritt øl, halvparten leskedrikk.
– Navnet «Radler» kommer fra det tyske ordet for syklist som er «Radfahrer», og har sin opprinnelse fra en vertshuseier som stadig tok imot syklister, men som i mangel på øl vannet det ut med limonade, forklarer Berland.
Først ute var Hansa Borg med Clausthaler Radler Lemon. Det kom først ut som «limited edition» i 2017, men etter ønske fra fornøyde forbrukere er det nå en fast variant i butikk. I mai 2020 ble også Clausthaler Radler Grapefruit lansert som en limited edition, og takket være høy etterspørsel kommer også det tilbake i butikkhyllene i mai 2021.
– Radler-produktene er fine tørsteslukkere, og siden sitronvarianten også har en fin, gul påskefarge, er den et ekstra hyggelig alternativ for dem som ønsker å ta seg en forfriskende alkoholfri øl i påsken, avslutter Henriette Berland.
Av Tom Backe