Når BankID kommuniserer med publikum og gjør endringer i sine produkter og tjenester, er det alltid noen som forsøker å utnytte det. Har du for eksempel mottatt en SMS med beskjed om å åpne en lenke i forbindelse med at din BankID angivelig er sperret? Vel, slike henvendelser er forsøk på svindel og noe du må være obs på.
Tekst: Kristin Estil Jacobsen, BankID BankAxept
Disse henvendelsene kommer ikke nødvendigvis bare på SMS. De kan også komme via e-post eller telefon. En enkel tommelfingerregel er at ingen seriøse aktører vil be deg oppgi innloggingsdetaljer gjennom telefon, SMS eller e-post.
«Phishing» kalles det ofte, og det baserer seg i stor grad på tilliten forbrukere har til troverdige merkevarer som for eksempel banken og BankID. Alle kan bli utsatt for slike forsøk, men vi ser at særlig de over 60 år blir utsatt for slike henvendelser. «Olga-svindel» kalles det når svindlerne målrettet angriper eldre som kanskje er mindre datakyndige. Det betyr at det er viktig at alle holder seg oppdatert på hvilke grep som reduserer risikoen for å bli svindlet.
Per Thorsheim, sikkerhetsekspert i BankID BankAxept, ber folk være oppmerksomme.
– I svindelforsøk på SMS ser avsenderen troverdig ut, mens innholdet virker mistenkelig. De kjennetegnes ofte av at de ber deg følge en lenke for å ordne noe som haster. De inneholder gjerne skrivefeil og en lenke som ser unormal ut, forteller Per Thorsheim, sikkerhetsekspert i BankID BankAxept.
– På e-post kan det være andre kjennetegn som avslører svindelforsøk. Først bør du sjekke om avsenderadressen ser troverdig ut og er riktig stavet. Du bør også sjekke nettadressene til eventuelle lenker ved å holde musepekeren over. Dersom disse ser mistenkelig ut, anbefaler vi å slette e-posten, fortsetter Thorsheim, som oppfordrer deg til å sjekke med banken dersom du er i tvil om du er blitt utsatt for et svindelforsøk.
Slik kan svindelforsøkene se ut
Merk deg navnene som meldingene kommer fra, og lenkene som er oppgitt. Dette er eksempler på hvordan svindlerne bruker misbruker BankID-navnet for å lure deg.
Ta forholdsregler og avslør svindel med disse grepene:
- Aldri oppgi BankID-informasjon til andre, hverken venner, familie eller banken.
- Alternativt kan du be en av dine nærmeste veilede deg. Da bør du selv logge inn og taste inn passordet ditt, uten at noen ser det.
- BankID eller banken ber deg aldri om å oppgi koder og passord via e-post eller telefon.
- Undersøk om du har mottatt e-poster fra samme e-postadresse tidligere.
- BankID vil aldri sende ut SMSer som inneholder lenker. Får du en SMS med en lenke fra noen som utgir seg for å være BankID, så er dette svindel.
- Bruk et unikt passord for BankID. Bruk gjerne en enkel og positiv setning som er lett å huske. Og du, husk at du kan bruke mellomrom i BankID-passord! Dette vil fungere som et spesialtegn.
- Ta heller kontakt med banken din en gang for mye enn en gang for lite om du mistenker svindel.