Hvis du ikke har vært på Helgeland ennå, er det jammen på tide. Fjell, fjorder, byer og øyer i et vakkert selskap kan ta pusten fra de fleste, og i kombinasjon med åtte festivaler som avløser hverandre ligger alt til rette for magiske opplevelser.
– Nei, det bør ikke være tvil om hvor Norgesferien bør gå, sier Morten Johansen fra Havnafestivalen, overbevisende.
Havnafestivalen er en av åtte medlemmer i et nettverk som deler erfaringer og drar god nytte av hverandre. Festivalene holder til i Mo i Rana, Mosjøen, Sandnessjøen, Træna, Brønnøysund og Hemnes kommune, har samlet 50 millioner kroner i omsetning, har over 97 000 besøkende og engasjerer over 2100 frivillige hvert år.
– Vi gikk fra å være konkurrenter til å være samarbeidspartnere, forteller Johansen, før han smilende legger til at det fortsatt er litt konkurranse innenfor dette med å skaffe de beste artistene.
– Men det er bare gøy!
Står sammen for å skape gode opplevelser
Kunnskapsparken Helgeland er prosjektleder og er et regionalt innovasjonsselskap med god erfaring i å bidra til økt samspill mellom næringsliv, gründere, kunnskapsmiljøer, finansmiljøer og det offentlige. Smeltedigelen Musikkfestival tok initiativ til prosjektet og er prosjekteier. Ambisjonen er å utvikle festivalene på Helgeland og gjøre de mer synlige og bærekraftige. Festspillene Helgeland, Havnafestivalen, Hemnesjazz, Klemetspelet, Trænafestivalen, Rootsfestivalen og Verket Musikkfestival er de andre festivalene som med glede deler lang og viktig kompetanse.
– De fleste festivalene har eksistert lenge. Noen helt opptil 25 år. Ved å dele erfaringer, sette pris på hverandre og ha respekt for hverandre, så er vi med på å synliggjøre Helgeland som region, både for turister og oss som bor her, sier Bjørn Bonsaksen fra Smeltedigelen Musikkfestival.
Gjenbruk og felles innkjøp
Et av fokusområdene til festivalnettverket er å tenke på bærekraft. Kortreist mat og kortreist musikk er med på å gjøre festivalene bærekraftig, men også innkjøp og leie av utstyr som bord, stoler og så videre, kan med fordel gjøres sammen og gjenbrukes.
– Verket, Havna og Træna har et samarbeid med logistikk. Hver festival behøver ikke å gjøre alle innkjøp. Det å bruke de samme tingene flere ganger, og hente utstyr fra en annen når en festival er ferdig, er hensiktsmessig. Ved minimering av frakt av masse utstyr, mange trailere på veien, sørger vi også for et mindre fotavtrykk, sier Bonsaksen.
– I tillegg ønsker vi å dele erfaringer og samle oss om for eksempel kasseløsninger, adgangskontroll og avfallshåndtering. Dette vil etter hvert skape en gjenkjennelseseffekt mellom festivalene og en mindre bruk-og-kast-mentalitet.
Prosjektet, som startet med et forprosjekt, er finansiert med støtte fra Innovasjon Norge og Sparebank1 Helgeland og er tenkt å vare i tre år. Men Bonsaksen er ganske sikker på at det kommer til å fortsette, også etter det.
– Jeg tipper vi er med videre. Vi møtes både online og live, og har også hatt en vellykket studietur. Helgeland er en region med stor vekst i ulike næringer. Festivalene har en viktig funksjon og er en attraktiv arena for opplevelser både for de som bor her og de som besøker oss – velkommen hit! Det er korte avstander for å oppleve mye fra sør til nord, mange øyer, mye å oppleve som gåtur i de Syv Søstre, netter i rorbu, bobil, kysten med padling, båt og kano. Det kommer stadig flere folk til Helgeland, og vi i Festivalnettverk Helgeland ønsker alle velkommen, avslutter Johansen.
Festivalnettverk Helgeland
Festivalene samspiller for bærekraftige festivaler og gode kulturopplevelser på Helgeland.
Av Cathrine Naglestad