Susanne og broren Andreas startet Holzweiler for elleve år siden. I dag er så godt som hele familien ansatt – og norsk mote er på vei ut i verden.
Det startet med skjerf i 2012, og skuta gikk raskt videre etter umiddelbar suksess. I 2014 gikk Maria Skappel Holzweiler om bord i skipet, og med hennes designerutdanning fulgte raskt en kleskolleksjon til både damer og menn. Derfra har det gått slag i slag – og i mai ble de kåret til Norges mektigste motepersonlighet.
Neste stopp; utlandet
Etter å ha tatt Norge med storm, er Holzweiler nå i ferd med å markere seg internasjonalt. Det er kanskje ikke full storm i resten av verden ennå, men det er helt klart noe i lufta. I august i fjor hadde de sin første motevisning utenfor Norge, under moteuka i København. I ettertid har klærne deres blitt sett på kjendiser som Gigi Hadid, og de har blitt tatt opp av store utenlandske butikker som Net-a-porter, Colette, Selfridges og Liberty.
– Vi merker økende interesse fra utlandet, og det er kjempestas, men det er også en kjempestor utfordring. Her hjemme vet folk hvem vi er, og man ser klærne på gata, men i Paris vet ingen hvem du er. Det er jo en litt morsom kontrast, og ikke utelukkende negativt – det gjør jo at man holder beina litt på jorda, sier Susanne Holzweiler.
For tredje året på rad skal de i august ha visning under Copenhagen Fashion Week. Videre fremover venter flere spennende prosjekter, og mange av de har fokus på utlandet.
– Vi har alltid masse på agendaen. Blant annet lanserer vi snart et superspennende kolleksjonssamarbeid med en av Europas mest trendsettende butikker; Storm, og det er vi superstolte over, forteller hun med stor entusiasme.
Fokus på gjenbruk og miljø
Hva som inspirerer varierer fra sesong til sesong, men ingenting lages uten kjærlighet eller mening. Hvert eneste produkt som selges er utviklet fra scratch, og alt har en klar baktanke.
– I kolleksjonen som kommer i butikk til høsten har vi spunnet videre på dette med gjenbruk, og har fokusert litt på dette med overforbruk av plast, og hvordan vi behandler verdenen vår i forhold til miljø.
Høstkolleksjonen «save the winter» er en påminnelse om at dersom vi fortsetter å behandle kloden slik vi gjør, mister vi vinteren. Kolleksjonen er inspirert av Svalbard, isbjørner, inuitter og urbefolkningen i nord som virkelig trenger vinteren, og preges av mye hvitt og lyse farger.
– Det er mye folk ikke vet om Norge og Skandinavia, og nå som vi vokser i utlandet også, syntes vi det er gøy å kunne fortelle historier herfra til resten verden. Å ha en stemme og kunne bidra er jo drømmen, det.